A B3-as szériájú 90-es
2004.12.05. 15:18
A B3-as szériájú 90-esben ugyanaz az 5 hengeres motor és karosszéria volt, mint a 80-ban, minimális különbségekkel.
A korábbi irányvonalat követve, melyet az előző Audi modelleknél alakítottak ki, az Audi folyamatosan használta a 90-es elnevezést minden autóra, amelyik a 3-as szériájú 80-as karosszériáját és az 5 hengeres motort kapta. A 90-es modellből habár készült 20 szelepes verzió is, a döntő többség a 2.0-ás és a 2.2-es motorral 1 felső vezérműtengellyel és 2 szeleppel hengerenként került eladásra Angliában.
Az eredeti modellpaletta 3 autót takart, a 2.0E, a 2.2E és a quattro-t, ami 2.2 motorral volt szerelve. Mindegyik motorban bemutatkozott a kopogásgátló, ami így először vált sztenderd felszereléssé.
Külsőleg a 90-est az ajtóknál lent megtalálható szoknya, a színre festett tükrök és a polírozott szegélycsíkok a lökhárítón és az ablakok körül határozták meg. Az első lökhárító magában foglalta a ködlámpát, amik ugyanazok voltak, mint a 3-as szériájú Coupe-kon.
A velúr üléshuzat sztenderd volt a szériában, a 4 elektromos ablakkal együtt, csakúgy, mint a központi zár, az Autocheck és a fejhallgató üreg előkészítése a hátsó ülés mögött.
A 2.2E ezeken kívül kapott egy spoilert a csomagtartóra és sportüléseket. A quattro ugyanúgy nézett ki, csak a hűtőrács mutatta, hogy 4 kerékhajtású. Minden verziót fel lehetett szerelni sport csomaggal, ami 25 mm-rel alacsonyabb felfüggesztést tartalmazott, gáz teleszkópokkal és megfelelő rugókkal. A másik opció a sport felfüggesztéssel együtt lehetett a 6X15 inches Ronal Aero felni 205/50-es gumikkal.
1990 novemberében jelent meg az automataváltó Sport vagy Economy kapcsolási lehetőséggel.
Végülis a 2.2 literes motor 2.3 literessé növekedett 1991 májusában, a 2.0E gyártása befejeződött, így maradt a 2.3E, a 2.3E SE (mindkettőhöz lehetett automataváltót felszerelni) és quattro.
A quattro ára jelentősebben csökkent annak köszönhetően, hogy bemutatkozott a 90 quattro 20V, de nem sokkal később újra emelkedésnek indult az ára.
TARTÓSSÁG
A megkérdezett tulajdonosok véleményéből az szűrhető le, hogy a 3-as szériájú Audi 90-es kiemelkedően tartós autó. A karosszéria, a futómű alkatrészek nagy része megegyezik a 80-aséval, míg a motor a 100-asban és a Coupe-ban is megtalálható volt. Ezek miatt a használt és az utángyártott alkatrészek nagyszámban kaphatóak. A teljesen galvanizált karosszéria azt jelenti, hogy nem rozsdásodik sehol, ahol mégis előfordul ilyen jelenség, az a sérülés, karambol utáni nem szakszerű javítás következménye. A velúr huzatok sokkal tartósabbak a mint az Audi által ekkoriban használt textil huzatok.
Figyelmet érdemel a zajosabb szervo és a fogasléces kormányrúd állapota. Ellenőrizzük, hogy a kézifék megfelelően hatékonyan dolgozik, ha nem, akkor új féknyerget kell venni.
Mint a 80-asoknál, lehet, hogy a hűtőt szükségessé válik kicserélni. Figyelmesen hallgassuk a sebváltó zajait, és ellenőrizzük, hogy a sebváltás zajtalan e; a sebváltó helyettesítése, még használt beszerelése esetében is, nem olcsó és a beszerelése is elég bevállalós.
Standard felszerelés a brit piacon.
Az angol piacon történő megjelenésekor mindhárom modellben az alábbi sztenderd felszerelések voltak:
Szervokormány, 4 elektromos ablakemelő, központi zár, színezett üveg, velúr kárpit, 4 hangszórós rádiós kazettás magnó, első ködlámpa és Autocheck.
A 2.2E-ben ezen felül könnyűfém kerék, sportülés és hátsó spoiler volt.
A 90 quattroban mindezeken felül ABS is volt.
MOTOR KÓDOK
A 2.0 literes 5 hengeres motor a 90-esben PS kódot kapott, a 2.2-es 5 hengeres KV, míg a 2.3-as kódja NG volt.
PS motor volt gyártva a 90-esnek 1987. április 30-tól PS000852-es számmal, 1991. július 31-ig PS023382-es kódig
KV motor a 90-hez volt gyártva 1987. áprilistól KV 038282-estől 1991. decemberig KV085043-ig.
NG kezdete 1987. április NG005317, vége 1991. december NG111279-es kóddal.
Ezen motorok előfordultak más Audi típusban is ezért nem kezdődött a számozás 0-tól.
TULAJDONSÁGOK
Erősségek:
- Galvanizált tartós karosszéria
- A motor minimum 240000 kilométer hasznos élettartamú
- Nem drága manapság
- Könnyű beszerezni hozzá használt alkatrészeket
Gyengeségek:
- 2.0 alulmotorizált volt
- Szervó meglehetősen nehézkes
- Rugó kissé feszes
- Csomagtartó limitált mérete
ALVÁZSZÁMOK
Az Audi nem tesz különbséget a 80-as és a 90-es között, így mindkét alvázszám
megtalálható ugyanabban sorozatszámban. Így lehetetlen megmondani melyik 80-as melyik 90-es a alvázszámból. Mindegyik a 8A kóddal van meghatározva, ezt követte egy betű mely a gyártás évét jelöli, és az egyéni gyártási szám. Az Audi az adott évi kezdő számot megadja míg a utolsó szám feltételezés.
1986. szeptember 1 8A-H-300001 1987. július 31 8A-H-520000
1987. augusztus 1. 8A-J-100001 1988. július 31 8A-J-520000
1988. augusztus 1. 8A-K-000001 1989. július 31 8A-K-520000
1989. augusztus 1. 8A-L-000001 1990. július 31 8A-L-500000
1990. augusztus 1. 8A-M-100001 1991. július 31 8A-M-500000
1991. augusztus 1. 8A-N-000001 1992. december 31 8A-N-200000
-forrás: www.audiklub.hu
|