Audi 80 CD
2004.12.05. 15:19
AUDI 80 CD
Fordította: Kalmár Attila
Szerzõje: Peter Noad
Az Audi DRIVER 1999. november/decemberi számában jelent meg. Ezért az elõforduló sebességi adatok, esetleg a felszereltségek tekintetében eltér(het)nek a megszokottól, valamint az ár adatok is fontban vannak. Továbbá mivel nem vagyok mûszaki végzettségû ezért a fordításban lehetnek pontatlanságok.
Amikor az Audi 80-as II. szériája megjelent az 1979-es modellév kezdetén, a motorválaszték 2 darab 1,6 literes karburátoros modellbõl (LS és GLS), egy 1,6-os befecskendezõs (GLE) motorbol állt, amelyek 4 hengeresek voltak. Létezett azonban még egy 1,3-as változat Németországban. 1982-ben a GLE gyártását befejezték, és helyette az 1,9-es 5 hengeres modellt kezdtékgyártani 80 CD néven, ami a II-es széria csúcsmodellje volt. Mielõtt a 80quattro megjelent volna, a CD volt a legjobban felszerelt 5 hengeres 80-asmodell. Ez volt tulajdonképpen az elsõ 90-es modell.
A CD mechanikusan megegyezett az elsõ Coupe GT-vel, motorja kezdetben 1921cm3-es karburátoros volt. Ez volt a rövid löketû verziója a jól ismert 2144cm3-es 5 hengeresnek Zenith 2B5 típusú 2 állású karburátorral és 10:1 arányúkompresszióval. Ezt alakították át 115 LE-s (5900-as fordulaton) és 154 Nm-s(3700-as fordulaton) teljesítményûre.
A 80 CD-nek ugyanaz a 6x14-es jellegzetes felnijei és 185/60 gumijai voltakmint a korai Coupenak, és a 4 küllõs szervó kormányban is megegyeztek(ugyanez volt az akkori Ur Quattro-nak is, kivéve a "turbo" szót). A CD ugyanakkor nem kapta meg a Coupe extra felszereléseit, mint a duplafényszórót,de a ködlámpák és a fényszóró mósók alapfelszereltségek voltak. A nagy méretû elsõ spoiler széles oldalsó gumi csíkkal és az "5S" felirattala hûtõrácson kiemelte az 5 hengeres 80-ast a 4 hengeres társai közül.
Az autón belül gyûrõdésre hajlamos velúr huzat volt hatszögletû mintázattal,elsõ és hátsó fejtámlákkal és egy középsõ hátsó kartámasszal. Az ajtóborítását, a mûszerfal és a szõnyeg színeit összehangolták. Abban az idõben a CD volt az egyetlen 80-as amelynek szervo kormánya volt. Asztenderd felszereltség magába foglalta az elhúzható és billenõnapfénytetõt, az elsõ és hátsó elektromos ablakemelõt, a központi zárat, és a vezetõülésének magasság állítását. A 486 literes csomagtartónak voltvilágítása és egy szõnyegszerû anyaggal volt borítva, a szükség pótkerék a bal oldalra volt erõsítve.
Néhány felszerelés még elég újnak számított a 80-as szériában, mivel ezekkorábban csak a csúcsmodellekben (100-as es 200-as) voltak megtalálhatóak.Extrának számított az automata sebességváltó és a színezett üveg. A metál festés sztenderd volt az alábbi színválasztás esetén: Surinami vörös vagy Gobi (arany) sötétbarna belsõvel, a Lhasa zöld vagy Inari ezüst zöld, homok szinû belsõvel, a Helios kék, a Meteor szürke és a Diamond ezüst Azure kék belsõvel. A nem metál festésû fekete, homokszinû belsõvel párosult.
A II. széria megjelenése idején az Audi kiterjesztette a rozsdásodás ellenigaranciáját. Habár a II-es széria nem volt galvanizálva, azért növelték a rozsdásodási hajlam határát különbözõ gyártástechnológiai eljárásokkal, valamint úgy, hogy az egyes üregekbe viaszt fújtak. Mindezek együtt lehetõvétették a 6 éves rozsdásodás elleni garanciát. A 80 CD-nek egy hosszú áttételezésû 4+E sebességváltója volt. Elméletileg a maximális sebességet a 4. fokozatban érte el, mig az 5. (vagy E) a hosszútávú gazdaságos utazáshoz volt tervezve. A gyakorlatban azonban a motornak elegendõnyomatéka volt ahhoz, hogy az "E" fokozatban érje el a csúcssebességet és ideális feltételek mellett meghaladja az autó a gyárilag megadott 182 km/h-as értéket.
Az autó 45 km/h-ás sebességtõl simán elgurul ötödikben, és 113-nál is csak2700-as a fordulatszám, igy az engedélyezett sebességhatárt anélkül el lehetérni, hogy a fõtengely 3000-et fordulna. Ha viszont a teljes 6000-es fordulatszámtartományt kihasználjuk, a középsõ sebességi fokozatokban, akkor sokkalsportosabb eredményt lehet elérni. 97 km/h-t a másodikban, és majdnem 148-ata harmadikban. A gyorsulás 80-113-re a sebességet váltva csak 6,5 mp, de az "E" fokozatban ugyanez több mint kétszer annyi idõbe kerül. A 0-97 km/h-ra gyorsulás 9,8 mp ugyanannyi mint a Coupe GT-nek. A 80 CD súlya 1020 kg, 70 kg-mal több mint a 4 hengeres változatnak, de igyis jóval könnyebb a mai modelleknél. Meglepõ módon a 4 ajtós limuzin súlya nem volt több mint a Coupenak.
Jól kapcsolható sebességváltó és gazdaságos fogyasztás jellemezte az autót. Amikor kisebbik fojtószelep kinyilt, a váltást jelzõ lámpa kigyulladt már 1900-asfordulaton, és a váltást jelezte harmadikból negyedikbe 45 km/h-nál, és negyedikbõl"E"-be 64 km/h-nál. A nagyobbik fojtószelepnél a váltást jelzõ lámpa nem gyullad kicsak magasabb fordulatnál. Gazdaságosan vezetve 105 km/h-nál a 80 CD 7,3 literes fogyasztást ér el, míg normál vezetés mellett az átlag 8,5 liter volt. A gazdaságosságot jelzõ mûszer a hõmérsékletet jelzõ mûszer helyére került,igy a hûtõvíz hõmérséklete vörös szinû fénnyel jelezték magas állás esetén,és kék fénnyel alacsony hõmérsékletnél, ami azt mutatta hogy a vizhõmérséklet 65 C fok alatti.
Az autó jól vezethetõ volt, és a kiváló szervokormány segitett abban hogyaz 5 hengeres érezhetõen agilisabb lett mint a könnyebb de nem szervos 4hengeres model. A CD-nek nem voltak hûtött fékei, de ez szintén nem volt megtalálható az ugyanilyen motorizáltságú Coupeban, sem a korai 80 Sportban. A CD volt természetesen a legjobban felszerelt és a legjobban eladható modell a kétkerék meghajtású 80-as II-es szériából. Miután a Sport változatbemutatkozott 1984-ben, a CD továbbra is a gyártási palettán maradt, de megkapta az 1994 cm3-es befecskendezõs motort. A teljesitménye ugyanannyi(115 LE) maradt, de alacsonyabb fordulaton (5400) és a forgatónyomatékamegnövekedett 165 Nm-re 3200-as fordulaton. Ugyanakkor a 4+E fokozatúsebességváltó helyére egy 5 fokozatú normál váltó került, amivel az elõdmodell gazdaságos menetteljesitménye megmaradt, de jobb gyorsulás voltelérhetõ a középsõ sebességtartományban.
A gazdaságosságot jelzõ mûszert és a váltást jelzõ fényt törölték, a vizhõmér-sékletet jelzõ mûszert visszatették, és a hûtõrácson lévõ jelzést (5S) 5E-recserélték. Más csere nem történt. 1984-ben a 80 CD ára 9.333 font volt, ami 1.260 fonttal több mint a Sport ára, és 2.150 fonttal kevesebb mint a 80 quattro-e. A CD-bõl készitett Sport változat eléggé spártainak tûnt. Mi nem teszteltük az 1994 cm3-es változatot, igy a számokat a Coupe táblázatából idézzük, aminek ugyanilyen motorja volt, ugyanilyen teljesitménnyel, sebváltóval, és súly / teljesitmény aránnyal. Az 1984-es évjaratú modell megújitásakor az 5 hengeres modell a jól ismert90-es nevet kapta. A kétkerék meghajtású 90-es, amit gyakran 90 CD-nekneveznek, valójában a 80 CD volt új lökháritókkal, ferde fényszórókkal, új felirattal és alacsonyabban nyiló csomagtartóval.
JÓ PONTOK:
- 5 hengeres motor
- gyors, gazdaságos
- szervo kormány
- jó felszereltségû 80-as
- ritka, érdekes
- tartós karosszéria és jó váltó
- ülések tartósabbak mint a Sportban vagy a Coupeban
- régi tipusú hõmérséklet állitás (hûvös fejtér / meleg lábtér)
- olcsó hozzájutni most (de nehéz találni)
ROSSZ PONTOK:
- a karburátor az 5S-ben problémássá válhat
- a korai elektromos ablakemelõk, központi zárak meghibásodhatnak
- viz szivárgás lehetséges a tömitéseknél (csomagtartó, szélvédõ)
- fényszóró elhalványulhat a feszültség ingadozás hatására
-forrás: www.audiklub.hu
|